
Ως απλός παρατηρητής στα δρώμενα, εκτιμώ ότι αυτό που συμβαίνει είναι ότι, υπό το σκηνικό των πολιτικών υποσχέσεων και συναλλαγών "κάτω από το τραπέζι", οι διάφοροι επιχειρηματίες-ιδιοκτήτες κολεγίων προσπαθούν πεισματικά να κατοχυρώσουν τις επιχειρήσεις τους...! Εκεί όμως έγκειται και η διαφορά τους: Τα Ανώτατα Ιδρύματα της χώρας μας δεν θεωρούν την εκπαίδευση ως εμπορεύσιμο υλικό, παρά ως ύψιστο πνευματικό αγαθό...! Για αυτό το λόγο άλλωστε και το Άρθρο 16 λέει ξεκάθαρα: "Η σύσταση ανώτατων σχολών από ιδιώτες απαγορεύεται." Τί σημαίνει όμως αυτό; Το πανεπιστήμιο είναι ένας χώρος ελεύθερης διακίνησης ιδεών. Έτσι, εξασφαλίζει τις γόνιμες συνθήκες για να εκδηλώνονται και να αναπτύσσονται οι νέες ιδέες (που βγαίνουν από τα νέα μυαλά), και οι οποίες κατευθύνουν την επιστημονική και τεχνολογική εξέλιξη μιας κοινωνίας.
Η οικονομική διαχείριση ενός ιδιωτικού πανεπιστημίου εξασφαλίζεται από άλλους ιδιώτες, οι οποίοι ζητούν από το πανεπιστήμιο -έναντι οικονομικής αποζημίωσης- να διεξάγει έρευνα για συγκεκριμένο αντικείμενο/πρόβλημα. Αυτή όμως η θεώρηση δεν είναι πάντα "ευσταθής". Η εξάρτηση ενός πανεπιστημίου από τους ιδιώτες έχει το μειονέκτημα ότι σε πολλές περιπτώσεις η έρευνα είναι κατευθυνόμενη... έτσι όμως περιορίζεται η ακαδημαϊκή ελευθερία και η δυνατότητα χρηματοδότησης καινοτόμων (ρηξικέλευθων, αν θέλετε) ιδεών...! Είναι πολύ λίγα ιδιωτικά ινστιτούτα ανά τον κόσμο που λειτουργούν επιτυχημένα. Μεταξύ αυτών είναι το ΜΙΤ, το Stanford, και το Harvard. Ωστόσο, τα δημοφιλέστερα πολυτεχνεία ανά τον κόσμο, όπως το Berkeley (Καλιφόρνια), το ETH (Ελβετία), το Universität Stuttgart (Γερμανία), το Imperial College London (Αγγλία), η Ecole Polytechnique (Γαλλία), και άλλα πολλά... είναι δημόσια ιδρύματα!!! Σε αυτό το σημείο να σημειώσω την συνεργασία μεταξύ της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών του ΕΜΠ και της Ecole Polytechnique, από την οποία μπορεί κανείς να παρακολουθήσει κοινά μαθήματα στα δύο ιδρύματα (στα πλαίσια της ανταλλαγής φοιτητών) και στο τέλος να λάβει κοινό δίπλωμα και από τις δύο σχολές!!!
Ήθελα να ήξερα... αυτά τα παιδιά που επέλεξαν να σπουδάσουν σε αυτά τα "Κ.Ε.Σ." δεν τα σκέφτεται κανένας; Τόσο χρόνο και χρήμα δαπάνησαν για τις σπουδές τους, σε συνεργασία με διάφορα "πτυχιοκοπεία" (τα οποία εδρεύουν κάπου στην Βορειοδυτική Ευρώπη, βρέχονται γύρω γύρω από θάλασσα...!

Συνεχίζω την σκέψη μου: Τί τους κάνει να πιστεύουν ότι θα πρέπει να τους εμπιστευθούν οι συμπολίτες μας για να τους χτίσουν τα σπίτια τους;




Και να σταθώ και στα όσα γράφηκαν περί "παρακολούθησης μαθημάτων, υποβολή σε εξετάσεις, κλπ". Τους συναδέλφους μηχανικούς του ΕΜΠ και των άλλων πολυτεχνικών σχολών που υποβλήθηκαν στις πανελλήνιες εξετάσεις και στον ενιαίο 5ετή κύκλο σπουδών (που είναι ισότιμος του Αγγλοσαξωνικού "Master" - και αυτό δεν το ισχυρίζεται απλά ο γράφων, αλλά αποτελεί την επίσημη άποψη όλων των συναδέλφων που παρακολούθησαν προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών στο Imperial College, αλλά και πλέον επίσημη θέση του ΕΜΠ, μετά από ειδική επιτροπή που συστάθηκε για να συγκρίνει τα δύο προγράμματα σπουδών ΕΜΠ & Imperial), δεν σκέφτεται κανείς ότι τους αδικεί; Η δυνατότητα του σπουδαστή των ΚΕΣ να παρακολουθήσει τα μαθήματα του 5ετή κύκλου σπουδών και μετά να εξεταστεί σε αυτά, στην ουσία καταργεί το νόημα της εισαγωγής στα πανεπιστήμια μέσω εξετάσεων, αφού πλέον στην αγορά θα είναι ισότιμοι!!!


Τέλος, ειδικά σε ό,τι αφορά το Σύνταγμα, πώς είναι δυνατόν να προσπαθούν οι διάφορες κομματικές παρατάξεις να εισηγηθούν αναθεώρηση του Συντάγματος, την στιγμή που σε καμία χώρα - εξ όσων δύναμαι να γνωρίζω - εν καιρώ δημοκρατίας (και όχι δικτατορίας...!


Ορίστε και το Άρθρο 16:
1. Η τέχνη και η επιστήμη, η έρευνα και η διδασκαλία είναι ελεύθερες. Η ανάπτυξη και η προαγωγή τους αποτελεί υποχρέωση του Κράτους. Η ακαδημαϊκή ελευθερία και η ελευθερία της διδασκαλίας δεν απαλλάσσουν από το καθήκον της υπακοής στο Σύνταγμα.
2. Η παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του Κράτους και έχει σκοπό την ηθική, πνευματική επαγγελματική και φυσική αγωγή των Ελλήνων, την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης και τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες.
3. Τα έτη υποχρεωτικής φοίτησης δεν μπορεί να είναι λιγότερα από εννέα.
4. Όλοι οι Έλληνες έχουν δικαίωμα δωρεάν παιδείας, σε όλες τις βαθμίδες της, στα κρατικά εκπαιδευτήρια. Το Κράτος ενισχύει τους σπουδαστές που διακρίνονται, καθώς και αυτούς που έχουν ανάγκη από βοήθεια ή ειδική προστασία, ανάλογα με τις ικανότητες τους.
5. Η ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση. Τα ιδρύματα αυτά τελούν υπό την εποπτεία του Κράτους, έχουν δικαίωμα να ενισχύονται οικονομικά από αυτό και λειτουργούν σύμφωνα με τους νόμους που αφορούν τους οργανισμούς τους. Συγχώνευση ή κατάτμηση ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων μπορεί να γίνει και κατά παρέκκλιση από κάθε αντίθετη διάταξη, όπως ο νόμος ορίζει. Ειδικός νόμος ορίζει όσα αφορούν τους φοιτητικούς συλλόγους και τη συμμετοχή των σπουδαστών σε αυτούς.
6. Οι καθηγητές των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων είναι δημόσιοι λειτουργοί. Το υπόλοιπο διδακτικό προσωπικό τους επιτελεί επίσης δημόσιο λειτούργημα, με τις προϋποθέσεις που ο νόμος ορίζει. Τα σχετικά με την κατάσταση όλων αυτών των προσώπων καθορίζονται από τους οργανισμούς των οικείων ιδρυμάτων. Οι καθηγητές των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων δεν μπορούν να παυθούν προτού λήξει σύμφωνα με το νόμο ο χρόνος υπηρεσίας τους παρά μόνο με τις ουσιαστικές προϋποθέσεις που προβλέπονται στο άρθρο 88 παράγραφος 4 και ύστερα από απόφαση συμβουλίου που αποτελείται κατά πλειοψηφία από ανώτατους δικαστικούς λειτουργούς, όπως ο νόμος ορίζει. Νόμος ορίζει το όριο της ηλικίας των καθηγητών των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, ώσπου εκδοθεί ο νόμος αυτός οι καθηγητές που υπηρετούν αποχωρούν αυτοδικαίως μόλις λήξει το ακαδημαϊκό έτος μέσα στο οποίο συμπληρώνουν το εξηκοστό έτος της ηλικίας τους.
7. Η επαγγελματική και κάθε άλλη ειδική εκπαίδευση παρέχεται από το Κράτος και με σχολές ανώτερης βαθμίδας για χρονικό διάστημα όχι μεγαλύτερο από τρία χρόνια, όπως προβλέπεται ειδικότερα από το νόμο, που ορίζει και τα επαγγελματικά δικαιώματα όσων αποφοιτούν από τις σχολές αυτές.
8. Νόμος ορίζει τις προϋποθέσεις και τους όρους χορήγησης άδειας για την ίδρυση και λειτουργία εκπαιδευτηρίων που δεν ανήκουν στο Κράτος, τα σχετικά με την εποπτεία που ασκείται πάνω σε αυτά, καθώς και την υπηρεσιακή κατάσταση του διδακτικού προσωπικού τους. Η σύσταση ανώτατων σχολών από ιδιώτες απαγορεύεται.
9. Ο αθλητισμός τελεί υπό την προστασία και την ανώτατη εποπτεία του Κράτους. Το Κράτος επιχορηγεί και ελέγχει τις ενώσεις των αθλητικών σωματείων κάθε είδους, όπως νόμος ορίζει. Νόμος ορίζει επίσης τη διάθεση των ενισχύσεων που παρέχονται κάθε φορά στις επιχορηγούμενες ενώσεις σύμφωνα με τον προορισμό τους.
Αυτά προς το παρόν...!

Θοδωρής._
