από OxYdO » Τετ, 30 Οκτ 2013 3:59 pm
Ρε παιδιά δε γίνεται να ασχολούμαστε σοβαρά με αυτά τα πράγματα επειδή ορισμένοι έχουν κολλημένα μυαλά και κάποιοι άλλοι έχουν μπλέξει τις έννοιες.
Θα κάνω μια τελευταία απόπειρα, γιατί φωνάζετε πως δεν "απολογήθηκα" σωστά...
Το παράδειγμα που έθεσα δεν ήταν καθόλου ατυχές και εξηγούμαι.
Η δική μου αντίληψη ξεκινά με αφετηρία όχι το ότι εγώ είμαι άθρησκος (και όχι αθεος), αλλά το ότι η θρησκεία είναι ένα κοινωνικό φαινόμενο και μπορούμε να το εξετάζουμε ως τέτοιο, άρα να το κριτικάρουμε και να το σατιρίζουμε.
Το ότι κάποιος μπορεί να έχει θεοποιήσει μια εικόνα, να έχει αγιοποιήσει έναν σφαγέα (βλέπε: Όσιος Νίκωνας, πολιούχος Σπάρτης),να θεωρεί ότι ανάβει φωτιές με την προσευχή του (βλεπε αγιο φως), να θεωρεί ότι γιατρεύει τον πονοκέφαλο με προσευχές, να θεωρεί ότι η τάδε πέτρα ή το δείνα δέντρο είναι θεϊκό και ό,τι άλλο (από οποιαδήποτε θρησκεία ανά την υφήλιο) μπορείτε να φανταστείτε, δε σημαίνει ότι εγώ δε μπορώ να το κριτικάρω και να το σατιρίσω. Το παράδειγμα με τη γάτα δεν ήταν ατυχές. Ήταν επιτηδευμένα ακραίο για να αντιληφθείτε το ότι, το τι πραγματα μπορεί κάποιος να θεωρεί ιερά (από την ομάδα του και το σφυροδρέπανο μέχρι την πέτρα που περπάτησε η θεα αφροδιτη οταν γεννηθηκε) μπορεί να περιλαμβάνει τα πάντα (άρα δε θα μείνει τίποτα στο οποίο να μπορούμε να κάνουμε κριτική/σάτιρα)
Μα η δική σου ελευθερία δεν σταματά εκεί που αρχίζει η ελευθερία του άλλου;;;
Η ελευθερία του άλλου έγκειται στο να μπορεί να πιστεύει σε Ό,τι θέλει, να μπορεί να θεοποιεί το οτιδήποτε, ακόμα και μια σαύρα που θα βρει στο δρόμο, χωρίς να διώκεται από κανέναν. Αυτό το δικαίωμά του, δεν του εξασφαλίζει καμία αμνηστία στην κριτική και στη σάτιρα. Αντίθετα, η δική μου ελευθερία, μου επιτρέπει να κάνω κριτική και να σατιρίζω αυτό που πιστεύει ο άλλος, πράγμα που σε καμία περίπτωση δε σημαίνει ότι του απαγορεύω να ασκεί τα θρησκευτικά του καθήκοντα.
Επομένως, πράγματι η δική μου ελευθερία τελειώνει εκεί που αρχίζει του άλλου, αλλά το να σατιρίζεις δεν καταπατά καμία ελευθερία.
Γιατί όμως έχουμε μπλέξει έτσι τις έννοιες;
Μα, ακριβώς, επειδή αυτοί που φωνάζουν, στον πυρήνα της σκέψης τους έχουν την εξής παραδοχή "η θρησκεία είναι κάτι το ιερό και δεν μπορούμε να το ακουμπάμε".
Ε, λοιπόν, όχι. Είναι ένα κοινωνικό φαινόμενο, ασχέτως από το τι σημαίνει ατομικά για τον καθένα.
Και εν πάσει περιπτώσει, όσοι νομίζουν ότι διώκεται το φρόνημά τους από κάποιους κακούς βελζεβουλαίους, ας αναλογιστούν το τι βρώμικο ρόλο έχει διαδραματίσει η εκκλησία (η εκκλησία ως κοινωνικός θεσμός, όχι η πίστη της κάθε μονάδας) στη σύγχρονη ιστορία (για να μην το πάω μακριά στους βανδαλισμούς αρχαιοτήτων).
Νομίζω είναι σαφές το τι εννοώ στο τελευταίο(από τη σχέση με κράτος-δεξιάς και χούντες, την αντιμεταναστευτική της ρητορεία (βλ. Άνθιμος), τη μεσαιωνική προπαγάνδα κάθε μέρα στα σχολεία, τις σκοταδιστικές σεξιστικές αντιλήψεις για τη γυναίκα κ.ο.κ.), αλλά το θέμα δεν είναι να σταθούμε εκεί, απλά να καταλάβουμε ότι αυτή ακριβώς η κοινωνική διάσταση της θρησκείας είναι που μου επιτρέπει να κάνω κριτική και σάτιρα, γιατί ακριβώς είμαι και εγώ μέλος αυτής της κοινωνίας και είναι κάτι που επηρεάζει και εμένα (εφόσον επηρεάζει το κοινωνικό επίπεδο)
Νομίζω το υπερανέλυσα. Το θεωρώ άστοχο που η φωτογραφία που ανέβασα κατέβηκε. Δεν πρέπει, ειδικά "επιστήμονες" άνθρωποι σαν και εμάς, να επιτρέψουμε στον σκοταδισμό του Άνθιμου να μας λογοκρίνει.
Αυτά από μένα. Αν είναι να απαντήσει κάποιος, ας απαντήσει πάνω σε αυτά που είπα.
Οποιεσδήποτε αναφορές στον κομμουνισμό δε γίνονται δεκτές γιατί:
α) όταν λες του άλλου "και εσύ που είσαι κομμουνιστής είσαι καλύτερος;" απλά υπεκφεύγεις και δεν απαντάς πάνω στα επίδικα
β)έχω θεοποιήσει τον κομμουνισμό και το σφυροδρέπανο και ΔΕ ΔΕΧΟΜΑΙ να το κριτικάρει/σατιρίζει κανείς.
