μα το βασικό συστατικό στοιχείο της κριτικής και συνθετικής σκέψης είναι η συστημική ανάλυση, για να ξέρουμε και τι λέμε...
Για να ξέρουμε τι λέμε λοιπόν...(μέτρια links αλλά τέσπα)
http://en.wikipedia.org/wiki/Systems_analysishttp://el.wikipedia.org/wiki/%CE%95%CF%80%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%AE%CE%BC%CE%B7_%CF%83%CF%85%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BC%CE%AC%CF%84%CF%89%CE%BDΗ επιστήμη (ή ανάλυση) συστημάτων είναι ένα διεπιστημονικό γνωσιακό πεδίο, ένας δομικός τρόπος σκέψης και ανάλυσης διαφόρων ειδών συστημάτων, από κοινωνικές δομές μέχρι συστήματα ταμιευτήρων. Προσωπικά τέτοιο μάθημα διδασκόμαστε ως υδραυλικοί στο 9ο εξάμηνο (Τεχνολογία Συστημάτων Υδατικών Πόρων), δεν γνωρίζω αν οι άλλες κατευθύνσεις έχουν κάτι παρόμοιο. Δεν είναι πάντως ούτε μπούσουλας σκέψης (όπως η φιλοσοφική ανάλυση), ούτε πανάκεια. Είναι τρόπος αντιμετώπισης πολλών ειδών προβλημάτων.
Ο μηχανικός δεν εξαντλείται εκεί. Μπορεί να χρησιμοποιήσει τη θεωρία συστημάτων σε αρκετές πτυχές της δουλειάς του (π.χ σύνθετα έργα, υδραυλικά δίκτυα, πολλαπλοί ταμιευτήρες κλπ) αλλά ΔΕΝ εξαντλείται εκεί. Πρέπει επίσης να ξέρει άψογη φυσική και μαθηματικά, να υπολογίζει γρήγορα (ναι, και αυτό μετράει), να "ζυγίζει" καταστάσεις κλπ.
Η θεωρία συστημάτων ως διεπιστημονικό πεδίο βρίσκεται κοντά σε θεωρίες όπως project managemet, ανάλυση κινδύνου, θεωρία λήψης αποφάσεων κλπ. Συνεπώς, με την ευρεία έννοια, έχουμε μία πρώτη επαφή με το αντικείμενο μέσω του μαθήματος:
Εισαγωγή στη βελτιστοποίηση συστημάτων. Είναι αυτό το μάθημα μπούσουλας για τα πάντα; σαφώς και οχι.
Η παράθεση ενός επιστημονικού πεδίου από μόνη της δεν μου λέει κάτι. Θα μπορούσε κάλλιστα να υπάρχει ένα τέτοιο μάθημα και να είναι υπερ-θεωρητικό (σαν τα post του 3) ή απλά ακαταλαβίστικο. Ο συνδυασμός της εφαρμογής του σε ορισμένα μαθήματα στα οποία χρειάζεται, είναι το ζητούμενο. Αλλά όχι και να λέμε ότι τα πάντα περιστρέφονται γύρω από αυτό. Ο μηχανικός είναι και λήψη αποφάσεων, και υπολογιστική δύναμη, και κριτική σκέψη, και στατική "διαίσθηση". Μην το περιορίζεις τόσο πολύ. Είναι πολύ ωραία η θεωρία συστημάτων, δεν λέω, αλλά μην το μαμάμε κιόλας. Δεν ανάγονται όλα τα προβλήματα της σχολής εκεί.