Να μην γίνει η εξεταστική αγώνας δρόμου
Μετά από δύο μήνες διθυραμβικών ανακοινώσεων του Υπουργείου Παιδείας για την επιτυχία της τηλεκπαίδευσης και γενικόλογων ανακοινώσεων, ότι όλα βαίνουν καλώς και οι εξετάσεις θα γίνουν «κανονικά», βρισκόμαστε 2 εβδομάδες πριν το τέλος των μαθημάτων, χωρίς να γνωρίζουμε τίποτα για την εξεταστική. Αφού το υπουργείο πέταξε το μπαλάκι στα Ιδρύματα και αυτά με τη σειρά τους στα επί μέρους τμήματα, τώρα καλούνται οι φοιτητές/ριες να βγάλουν το φίδι από την τρύπα.
Είναι δεδομένο ότι η κατάσταση των τελευταίων ημερών στη σχολή, το μόνο που δείχνει είναι ότι όχι μόνο όλον αυτό τον καιρό –γνωρίζοντας ότι θα φτάναμε σε αυτό το σημείο- δεν επιλέχθηκε να συζητηθεί το ζήτημα των εξεταστικών, αλλά ακόμη και τώρα οι καθηγητές αρνούνται να πάρουν την ευθύνη για τον τρόπο εξέτασης. Την ίδια ώρα μας στέλνουν να συμπληρώσουμε «υπεύθυνες δηλώσεις» ότι θα παραβρεθούμε στην εξέταση, φόρμες ότι αποδεχόμαστε των αποκλεισμό μας από την ηλεκτρονική εξέταση λόγω κακής σύνδεσης(!), ακόμη και ηλεκτρονικές ψηφοφορίες για να επιλέξουμε τον τρόπο που θέλουμε να εξεταστούμε δια της πλειοψηφίας. Λες και αυτός που επιλέγει να εξεταστεί δια ζώσης, λόγω της έλλειψης υλικοτεχνικού εξοπλισμού, έχει και άλλη επιλογή. Λες και αυτή που επιλέγει να εξεταστεί ηλεκτρονικά, λόγω του ότι ανήκει σε ευπαθή ομάδα, έχει άλλη επιλογή. Όλα αυτά, χωρίς να γνωρίζουμε έστω ένα εύρος ημερομηνιών για την εξεταστική, με πολλούς καθηγητές να λένε για την έναρξη της σε 2 εβδομάδες από τώρα!
Ενώ τα όργανα της σχολής, έχουν συνεδριάσει, δεν υπάρχει καμία ανακοίνωση ή απόφαση αναρτημένη στο σάιτ, ούτε καν τα πρακτικά της συζήτησης. Ο Κοσμήτορας αρνείται πεισματικά να αφήσει τους φοιτητές να παρακολουθήσουν τη συζήτηση, σαν να μην είναι κάτι που μας αφορά. Η μόνη επιλογή να μάθουν οι φοιτητές κάτι, είναι μέσω της επαφής με τους καθηγητές, από την οποία ανάλογα το μάθημα προκύπτει και μία τελείως άλλη εικόνα.
Είναι δεδομένο, ότι όποιος τρόπος εξέτασης κι αν επιλεγεί, εγείρει και διάφορα ζητήματα. Παρ ’όλα αυτά, η δυσκολία της νέας αυτής κατάστασης, δεν μπορεί να πέσει στης πλάτες μας. Αρνούμαστε να πάμε σε εξεταστικές με έλλειψη οργάνωσης, αρνούμαστε να πάρουμε εμείς την ευθύνη, επειδή αυτή η συζήτηση δεν ξεκίνησε νωρίτερα, όταν μάλιστα έγινε εν αγνοία μας.
Είναι δεδομένο ότι η επιλογή της δια ζώσης εξέτασης, εφόσον τηρούνται όλα τα μέτρα ασφαλείας, είναι αυτή με τα λιγότερα προβλήματα. Γι αυτό και φαίνεται να επιλέγεται σε πολλά από τα μαθήματα. Δεν γίνεται όμως να αποκλείονται όσοι/ες ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες, όσοι/ες ζουν στον ίδιο χώρο με ευπαθείς ομάδες, ούτε όσοι και όσες δεν μπορούν να γυρίσουν από τον τόπο μόνιμης κατοικίας. Αυτό σημαίνει ότι είναι υποχρέωση της σχολής και των καθηγητών να βρουν εναλλακτικούς τρόπους για την εξέταση αυτών των φοιτητ(ρι)ών.
Αντίστοιχα, όπου επιλέγεται έκτακτα η ηλεκτρονική εξέταση, πρέπει να υπάρξει μέριμνα για όσους/ες δεν έχουν τον υλικοτεχνικό εξοπλισμό (κακό ίντερνετ, τεχνικό εξοπλισμό). Δεν είναι δυνατόν να μας λένε οι καθηγητές, ότι αν αποσυνδεθεί κάποιος/α από την εξέταση λόγω κακού ίντερνετ, θα αποκλείεται αυτομάτως από την εξέταση. Ας πάρει λοιπόν την ευθύνη, όποιος καθηγητής προτείνει την ηλεκτρονική, να βρει εναλλακτικούς τρόπους εξέτασης ακόμη και να προγραμματίσει εκ νέου εξέταση αν αυτό χρειαστεί. Να μεριμνήσει η σχολή για εκτενείς οδηγίες χρήσης των μέσων προς τους/ις φοιτητές/ριες, τεχνολογική υποστήριξη και συνεχή επικοινωνία με τους καθηγητές, ακόμη και την ώρα της εξέτασης.
Οι εναλλακτικοί τρόποι εξέτασης εννοείται ότι θα πρέπει να μείνουν στην συζήτηση. Υπάρχουν μαθήματα στα οποία το εξάμηνο είναι ούτως η άλλως φορτωμένο, με θέματα, προόδους, εργασίες κ.ο.κ. Γιατί δεν επιλέγεται απαλλαγή από ένα κομμάτι ή ολόκληρη την ύλη, έτσι ώστε να αποσυμφοριστεί η εξεταστική; Να εξασφαλιστεί ότι, θα υπάρχει η προθεσμία τουλάχιστον μέχρι το πέρας την εξεταστικής για να εκπονηθούν όλες οι εργασίες και τα θέματα.
Η εξεταστική πρέπει να διενεργηθεί με γνώμονα την υγεία των φοιτητ(ρι)ών, των εργαζόμενων, των επιτηρητών και των καθηγητ(ρι)ών. Με όλα τα απαραίτητα μέσα προστασίας, τον υγειονομικό εξοπλισμό, την αποφυγή συνωστισμών, τις τακτικές απολυμάνσεις των κτηρίων κ.ο.κ. Χωρίς αποκλεισμούς φοιτητών λόγω μη δυνατότητας πρόσβασης, εξοπλισμού, υγείας. Με όλα τα απαραίτητα υλικά για το διάβασμα μας.
Δεν ζητάμε κάποια χάρη. Ζητάμε τα αυτονόητα για να είναι η εξεταστική ισότιμη για όλους και όλες. Δεν θέλουμε να γίνει η εξεταστική μόνο για να λέμε ότι έγινε ή για να υπερηφανεύεται το Υπουργείο Παιδείας για όσα «κατάφερε» μέσα στην πανδημία. Την ίδια ώρα που μάλιστα γνωρίζουμε ότι μετά από την πανδημία, εμείς θα επιστρέψουμε στα ίδια Ιδρύματα που υποχρηματοδοτεί και απαξιώνει με κάθε του κίνηση.
Ζητάμε:
Ισότιμη εξέταση, χωρίς αποκλεισμούς των συμφοιτητ(ρι)ών μας για οποιονδήποτε λόγο.
Ανθρώπινους ρυθμούς εξέτασης, όχι στην εντατικοποίηση. Να διασφαλιστεί ότι οι χρόνοι και η δυσκολία της εξέτασης θα είναι ανάλογα της διδαχθείσας ύλης.
Παράταση της έναρξης της εξεταστικής, για να διασφαλιστεί ότι όλοι οι φοιτητές είναι προετοιμασμένοι και έχουν πρόσβαση στον απαραίτητο υλικοτεχνικό εξοπλισμό. Να δοθούν εγκαίρως όλα τα συγγράμματα του Ευδόξου και οι σημειώσεις από τους τομείς, ώστε να έχουν όλοι/ες το απαραίτητο υλικό για το διάβασμα τους
Ειδική μέριμνα για όσους ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες, ή έχουν στο περιβάλλον τους άτομο σε ευπαθή ομάδα.
Μέσα ατομικής προστασίας σε όλους τους φοιτητές, εξεταστές, εργαζόμενους των σχολών. Υγειονομικό εξοπλισμό σε όλους. Τήρηση όλων των μέτρων ασφαλείας. Τακτικές απολυμάνσεις των χώρων.
Να ενισχυθεί επιτέλους δραστικά το ΕΣΥ, καθώς μαζί με τα μέτρα φυσικής αποστασιοποίησης, αποτελεί τον βασικό τρόπο αντιμετώπισης του κινδύνου της πανδημίας, που δεν έχει περάσει.