
Ειναι η ανακοινωση των καθηγητων που μας στηριζανε στους αγωνες μας για το αρθρο 16 και το ν.πλαισιο
Νομιζω οτι μετα το τελος της εξεταστικης θα πρεπει να ειμαστε σε επαγρυπνηση και ο φοιτητικος μας συλλογος να συζητησει πολυ σοβαρα τι θα κανει...
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
για τη χορήγηση άδειας ίδρυσης κολεγίων σε επιχειρήσεις ...
Η δημοσίευση σε Φ.Ε.Κ. {1} των αδειών ίδρυσης ιδιωτικών κολεγίων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης σε 33 επιχειρήσεις (39 με τα παραρτήματά τους) αποτελεί ένα ακόμη βήμα στην προσπάθεια ιδιωτικοποίησης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και εμπορευματοποίησης της πανεπιστημιακής μόρφωσης. Από το Σεπτέμβρη θα είμαστε αντιμέτωποι με την προοπτική να λειτουργήσουν ιδιωτικά ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, με την τυπική έγκριση του ίδιου του Υπουργείου Παιδείας.
Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας αδειοδότησης αποδεικνύεται ότι οι υποτιθέμενοι αυστηροί έλεγχοι των αιτήσεων όσων ζήτησαν να πάρουν άδεια κολεγίου, αφορούσαν απλό τυπικό έλεγχο των στοιχειωδέστατων συνθηκών λειτουργίας. Θυμίζουμε τις κυριότερες από αυτές τις συνθήκες: (1) ύπαρξη ελάχιστων υλικοτεχνικών υποδομών (π.χ., χώροι 300m2 χωρίς ειδικές προδιαγραφές για βιβλιοθήκες ή εργαστήρια ηλεκτρονικών υπολογιστών), (2) οικονομική βιωσιμότητα της επιχείρησης για τρία χρόνια και (3) διδακτικό προσωπικό με ελάχιστα, κατά το
μεγαλύτερο ποσοστό, ακαδημαϊκά προσόντα – μόνο το 10% του διδακτικού προσωπικού ενός κολεγίου απαιτείται να έχει διδακτορικό δίπλωμα, ενώ για τα ΑΕΙ (συμπεριλαμβανομένων των διδασκόντων με συμβάσεις περιορισμένου χρόνου) το ποσοστό αυτό είναι 100%. {2}
Όμως, η κυβέρνηση δεν αρκείται στην παροχή άδειας λειτουργίας κολεγίου στους κάθε λογής εμπόρους {3}. Πολύ σύντομα θα εξομοιώσει τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων των κολεγίων με αυτά των πτυχιούχων πανεπιστημίων, καθώς επίκειται η ενσωμάτωση της ευρωπαϊκής οδηγίας 36/2005 στην ελληνική νομοθεσία με Π.Δ. Με αυτή την ενσωμάτωση χιλιάδες απόφοιτοι των κολεγίων θα αποκτήσουν στην πραγματικότητα τίτλους ισότιμους με τα πανεπιστημιακά πτυχία.
Είναι προφανές ότι η αναγνώριση επαγγελματικών δικαιωμάτων στις χιλιάδες των αποφοίτων των ιδιωτικών κολεγίων θα επιφέρει μια επιπλέον υποβάθμιση των πτυχίων των Δημοσίων Πανεπιστημίων, καθώς το αποτέλεσμα θα είναι η ισοπέδωση προς τα κάτω των επαγγελματικών – εργασιακών δικαιωμάτων των αποφοίτων των ελληνικών πανεπιστημίων, η μετατροπή του πτυχίου σε απλή βεβαίωση σπουδών και
φάκελο ατομικών προσόντων, η αποσύνδεση των πτυχίων από τα επαγγελματικά και εργασιακά δικαιώματα.
Με αυτό τον τρόπο η κυβέρνηση δίνει μια άνευ προηγούμενου ώθηση στους επιχειρηματίες της εκπαίδευσης για την εξεύρεση ακόμη περισσότερων πελατών την ίδια στιγμή που με το νέο νομοσχέδιο για τα ΤΕΙ κλείνει ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και με τους «τετραετείς αναπτυξιακούς προγραμματισμούς» στραγγαλίζει οικονομικά τα πανεπιστήμια. Συνολικά, διαμορφώνει συνθήκη ακόμη μεγαλύτερης υποβάθμισης της Δημόσιας Ανώτατης Εκπαίδευσης η οποία έχει πλέον να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό από την ιδιωτική τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ο ανταγωνισμός αυτός δεν πρόκειται να συμβάλει, όπως αφελώς ανέμεναν ή αναμένουν ορισμένοι, στη βελτίωση της ποιότητας σπουδών δεδομένου ότι οι όροι για τη αδειοδότηση των κολεγίων υποβαθμίζουν κατά πολύ τις απαιτήσεις για την «παροχή υπηρεσιών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης».
Στόχος είναι να πιεστούν και τα Δημόσια Πανεπιστήμια να ακολουθήσουν τις πρακτικές της ιδιωτικής τριτοβάθμια εκπαίδευσης: να εισάγουν και αυτά δίδακτρα{4} (όπως δυστυχώς ήδη γίνεται σε αρκετά μεταπτυχιακά προγράμματα), να στραφούν προς την προσφορά «ανταγωνιστικών» προγραμμάτων και αποσπασματικών γνώσεων και όχι ουσιαστικής διδασκαλίας και έρευνας, να επιδεινώσουν ριζικά την εργασιακή συνθήκη των διδασκόντων.
Απώτερος στόχος είναι η δημιουργία ενός ενιαίου χώρου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που, με ελαχιστοποιημένες δημόσιες δαπάνες, θα παρέχει «υπηρεσίες απόκτησης και πιστοποίησης δεξιοτήτων σε μελλοντικούς ευέλικτους εργαζόμενους». Ιδιαίτερα μεγάλο θα είναι το πλήγμα από αυτή την εξέλιξη για τα Περιφερειακά Πανεπιστήμια στα οποία το μεγάλο κόστος διαβίωσης, εξαιτίας της απουσίας ουσιαστικής φοιτητικής μέριμνας, θα επιφέρει ακόμα μεγαλύτερη αφαίμαξη φοιτητών προς τα κολέγια.
Στήριγμα στην κυβέρνηση και τους σχεδιασμούς του ΥΠΕΠΘ αποτελεί αυτή τη στιγμή τόσο η στάση της αξιωματικής αντιπολίτευσης που ανοιχτά συναινεί στην όλη διαδικασία, όσο και η εντυπωσιακή απροθυμία της «ηγεσίας» της ΠΟΣΔΕΠ που αρνείται να αναλάβει οποιαδήποτε δράση ενάντια στην ιδιωτικοποίηση της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, καλώντας τα μέλη ΔΕΠ των ελληνικών ΑΕΙ να αντιδράσουν βελτιώνοντας το επίπεδο σπουδών και έρευνας, την ίδια ώρα που αναλαμβάνει ενεργό ρόλο συνδιαμορφωτή της αντιδραστικής αναδιάρθρωσης μέσα από τη συμμετοχή της στο «διάλογο» του Υπουργείου Παιδείας.
Η πανεπιστημιακή κοινότητα πρέπει να αντιδράσει αποφασιστικά και να απαιτήσει την απαγόρευση κάθε είδους ιδιωτικής επιχειρηματικής δραστηριότητας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, όπως αυτό προβλέπεται από το άρθρο 16 του Συντάγματος, το οποίο ισχύει χάρη στους αγώνες του κινήματος παιδείας.
Συμπορευόμαστε με τους φοιτητές μας σ’ έναν διαρκή αγώνα για την υπεράσπιση της δημόσιας και δωρεάν ανώτατης εκπαίδευσης, του επιπέδου των σπουδών και της αξίας των πτυχίων.
Απαιτούμε να καταργηθεί ο νόμος για τα “κολέγια”, να σταματήσει οποιαδήποτε διαδικασία εξομοίωσης των επαγγελματικών δικαιωμάτων των πτυχιούχων τους με αυτά των δημόσιων ΑΕΙ, να απαγορευτεί κάθε ιδιωτική δραστηριότητα στο χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. {5}
1 ΦΕΚ 1531/27-07-09:{pdf}, ΦΕΚ 1532/27-07-09:{pdf} και εγκύκλιοι:08-10-08, 15-12-08
2 Πρβλ. Με Νόμο για τα Κολέγια: http://net.glotta.ntua.gr/NOMOI/nomoi.html
3 Ιδιωτικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον χώρο της μεταλυκειακής εκπαίδευσης:
http://glotta.ntua.gr/posdep/Internal/Private-Univ/
4 Έκθεση για την Ελλάδα 2009
5 Απόφαση Δ.Ε. ΠΟΣΔΕΠ (25-10-08)