
Παραθέτω την ανακοίνωση της επιτροπής και σε παρένθεση με κόκκινο τα δικά μου σχόλια:
Εισήγηση Επιτροπής Προπτυχιακών Σπουδών έγραψε:Είναι γνωστό ότι η Σχολή Πολιτικών Μηχανικών κατατάσσεται μεταξύ των πρώτων στην Ευρώπη. Για να κρατήσει όμως την υψηλή της θέση η Σχολή πρέπει συνεχώς να βελτιώνεται και να προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα. Μεταξύ αυτών των αναπροσαρμογών είναι και το πρόγραμμα σπουδών το οποίο δεν έχει ουσιαστικά τροποποιηθεί τα τελευταία 10 χρόνια. Έχει γίνει αντιληπτό και έχει καταγραφεί και στην πρόσφατη αξιολόγηση της Σχολής ότι το υφιστάμενο πρόγραμμα:
α) περιλαμβάνει πολύ μεγάλο αριθμό μαθημάτων(από μόνο του δεν είναι επαρκές επιχείρημα, συχνά βλέπουμε σχολές με πολύ μικρότερο αριθμό μαθημάτων να είναι πολύ πιο δύσκολες)
β) δεν έχει δομημένα μαθήματα σύνθεσης
γ) εισάγει τα τεχνολογικά μαθήματα αργά στα εξάμηνα
δ) δεν συνδέει άμεσα τα θεωρητικά μαθήματα με τις ανάγκες του Πολιτικού Μηχανικού
ε) δίνει έμφαση στην ανάλυση και το υπολογιστικό σκέλος, χωρίς να προσφέρει γνώσεις και ικανότητες στο πεδίο της εκτέλεσης, ποιοτικού ελέγχου και γενικά της υλοποίησης των έργων
στ) περιλαμβάνει λίγα εργαστηριακά μαθήματα, ιδιαίτερα στα πρώτα εξάμηνα
ζ) δεν βοηθά συστηματικά στην εκμάθηση υπολογιστικών εργαλείων απαραίτητων σε τεχνολογικά μαθήματα. (τα προγράμματα τύπου AUTODESK ή στατικής επίλυσης δεν δίνονται αφιλοκερδώς από τις εταιρίες τους. Είναι διαφορετικό να γίνεται εκμάθηση του προγράμματος και διαφορετικό να αναγράφεται στο πτυχίο το όνομα της εταιρίας. Το δεύτερο, στις σημερινές συνθήκες, περιλαμβάνει έναν «διαγωνισμό» για το ποιά εταιρία θα αναλάβει και προφανώς αυτή θα είναι και η έμμεση διαφήμισή της ως προς το ίδρυμα. Σπόνσορες...)
Πέραν αυτού η βαθμολογία βασίζεται ενίοτε μόνο σε γραπτή εξέταση χωρίς να υπάρχει η απαίτηση εκπόνησης εργασιών που αποφορτίζει το ρόλο των εξετάσεων και δίνει την ευκαιρία ενεργού συμμετοχής των φοιτητών στο μάθημα. (αυτό το επιχείρημα το ακούμε από παλίά. Τι κι αν τα τελευταία χρόνια μέχρι και η πολεοδομία έχει υποχρεωτικό θέμα, αυτή η εξεταστική δεν αποφορτίζεται...αλλά ας συνεχίσουμε να ακούμε ό,τι μας λέει η διοίκηση..)
Στόχος του Νέου Προγράμματος Σπουδών (ΝΠΣ) είναι η εκπαίδευση νέων που θα καταστούν ικανοί να εξασκήσουν το επάγγελμα του Πολιτικού Μηχανικού στην Ελλάδα και το εξωτερικό σε συνθήκες ραγδαίων τεχνολογικών εξελίξεων. Παράλληλα θα πρέπει να επιτυγχάνεται:
-Διαμόρφωση επαγγελματικής συνείδησης κατά την διάρκεια των σπουδών.
-Υποβοήθηση των νέων αποφοίτων στην απόκτηση πιστοποίησης από επαγγελματικές ενώσεις.
Έτσι προβλέπεται, όπως σήμερα, ένας κορμός γενικών και τεχνολογικών μαθημάτων που θα πλαισιώνεται από μαθήματα επιλογής των υφιστάμενων κατευθύνσεων. Με το νέο πρόγραμμα όμως: α) πρέπει να αποφευχθεί αυστηρά η επανάληψη και επικάλυψη ύλης, β) να εισαχθούν μαθήματα σύνθεσης με συνεργασία διδασκόντων.
Προκειμένου να επιτευχθεί αυτό, είναι απαραίτητο να εισαχθούν σε αρκετά μαθήματα οι σχετικές κατασκευαστικές μέθοδοι, συγκεκριμένες εφαρμογές και αναλύσεις αστοχιών.
Η μισή διάρκεια των 5ετών σπουδών (4ο με 8ο εξάμηνο) πρέπει να αφιερωθεί στις βασικές γνώσεις του Πολιτικού Μηχανικού ώστε αυτές να μπορούν να συνδεθούν σταδιακά με τη μελέτη ενός σύνθετου έργου που θα περιλαμβάνει αντικείμενα οικοδομικά, γεωτεχνικά, οδικά, λιμενικά, υδραυλικά κλπ. Ομάδα διδασκόντων θα επιβλέπει και θα παρέχει, όταν απαιτείται, ειδικευμένες διαλέξεις. Οι φοιτητές θα καταθέτουν στο τέλος του 8ου εξαμήνου συνθετική εργασία που θα συνοδεύεται από 8ωρη εξέταση (από ομάδα καθηγητών) πριν την εγγραφή στο 9ο εξάμηνο. (αυτό όσο κι αν θέλω να το σχολιάσω, νομίζω ότι αν δεν το συνδέσεις με την υπόλοιπη δουλειά που σου ζητά η σχολή δεν γίνεται κατανοητό το πόσο απαραίτητο ή υπερβολικό είναι. Αν θεωρήσουμε ότι οι αλλαγές που γίνονται στη Σχολή συνεχίσουν να γίνονται με τον ίδιο ρυθμό, αυτή η εργασία σημαίνει απλά παράταση του πτυχίου για άλλο ένα εξάμηνο μετά τον προβλεπόμενο χρόνο. Αυτό είναι το καλό σενάριο, το κακό θα ήταν η εργασία να είναι προαπαιτούμενο για να εγγραφείς στο 9ο εξάμηνο )
Ο νέος προσανατολισμός της Σχολής προτείνεται να υλοποιηθεί σε δύο διακριτά στάδια:
Σε πρώτο στάδιο (Ακαδ. Έτος 2015/16):
-Περιορισμός του αριθμού των μαθημάτων σε 54, δηλ. σε 6 μαθήματα ανά εξάμηνο.
-Περιορισμός των ωρών διδασκαλίας ανά εβδομάδα σε 24 σε όλα τα εξάμηνα.
-Διεύρυνση του περιεχομένου των σπουδών με ουσιαστική επέκταση της διδασκόμενης ύλης σε τρέχοντα αντικείμενα αιχμής.
Ειδικότερα:
• Η Σχολή θα συνεχίσει να έχει κοινό κορμό μαθημάτων.
• Δημιουργείται για κάθε κατεύθυνση ένας Πίνακας που περιλαμβάνει ένα σύνολο μαθημάτων εκ των οποίων ορισμένα (π.χ. 3-4) ορίζονται ως υποχρεωτικά της κατεύθυνσης. Παράλληλα ορίζονται δύο αριθμοί, ένας μέγιστος και ένας ελάχιστος αριθμός μαθημάτων κάθε κατεύθυνσης. Ο φοιτητής που επιλέγει τη συγκεκριμένη κατεύθυνση υποχρεούται να παρακολουθήσει τον μέγιστο αριθμό μαθημάτων συμπεριλαμβανομένων όλων των υποχρεωτικών. Ο φοιτητής άλλης κατεύθυνσης υποχρεούται να παρακολουθήσει τον ελάχιστο αριθμό μαθημάτων από κάθε διαφορετική κατεύθυνση, με δικαίωμα ελεύθερης επιλογής.
• Τα μαθήματα θα ομαδοποιούνται σε υποπίνακες επιλογών όπου οι δυνατές επιλογές είναι 1 από 2 ή 1 από 3 κατά μέγιστο, όπου τα 2 ή τα 3 μαθήματα είναι της ιδίας βαρύτητας.
• Τόσο τα μαθήματα κορμού όσο και τo μέγεθος του καταλόγου των μαθημάτων επιλογής καθώς και οι μέγιστοι και ελάχιστοι αριθμοί των μαθημάτων ανά κατεύθυνση θα οριστικοποιηθούν από την Επιτροπή Προπτυχιακών Σπουδών (ΕΠΣ) και θα τεθούν προς συζήτηση και έγκριση από τη Σχολή με βάση τις εισηγήσεις των ακαδημαϊκών μονάδων προέλευσης των μαθημάτων. Στις εισηγήσεις, τόσο για τα μαθήματα κορμού όσο και επιλογής συμπεριλαμβάνονται και εκείνα που παρέχονται από τη ΣΕΜΦΕ. (έχει εξαφανιστεί ο όρος Γενική Συνέλευση, παράλληλα στο ΕΚΠΑ υπάρχει η έγγραφη πρόταση για διάλυση των συλλόγων και αντικατάστασή τους από ηλεκτρονική ψηφοφορία πλατφόρμας που θα εισηγείται η διοίκηση της Σχολής)
• Θα δίδεται δυνατότητα προαιρετικής αύξησης του ελάχιστου αριθμού των μαθημάτων που επιλέγουν οι φοιτητές από τους υποπίνακες των άλλων κατευθύνσεων μέχρι 4 στο σύνολο των σπουδών.
• Τα μαθήματα θα διδάσκονται και θα επιλέγονται κατά τη σειρά που θα θεσπίσει η ΕΠΣ μετά από εισήγηση των Τομέων από όπου προέρχεται το μάθημα, με ενδεχόμενες εξαιρέσεις (χωρίς δηλαδή προαπαίτηση).
Σε δεύτερο στάδιο:
-Διάρθρωση του Προγράμματος Σπουδών σε δύο εσωτερικά αλλά διακριτά στάδια, με διατήρηση του συμπαγούς πενταετούς κύκλου σπουδών και ταυτόχρονη απονομή διπλώματος και μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών. (2 κύκλοι σπουδών! Αυτή η διάταξη εμπεριέχεται σε όποιο νόμο υπάρχει τουλάχιστον μετά το ’99. Δύο κύκλοι, όπως έχουν εφαρμοστεί στο Βόλο με δικλείδα για να περάσεις από τον ένα στον άλλο. Στο εξωτερικό ο δεύτερος έχει πάντα δίδακτρα. Αυτή είναι η ουσιαστική πρόταση για διάσπαση του πτυχίου και η ταυτόχρονη εντατικοποίησή του όσο είναι εφικτό να γίνει. )